0113e535994adab589acc1d4fdccfe9d0da5a18013
Torsdag 30.oktober hadde vi invitert oss selv og medlemmene i HallingExpo på bedriftsbesøk hos Ålhytta. Daglig leder Øystein Grøgård, og salgs -og markedssjef Bård Svardal tok vel imot oss og ga oss en grundig innføring i historien bak denne tradisjonsrike bedriften på Ål.

Ålhytta er et helnorsk produkt hvor alt, inkludert interiør, produseres i Norge. En sjeldenhet i disse dager! Bedriften ble etablert i 1966 hvor designet ble etablert gjennom en utlyst arkitektkonkurranse i Ål kommune. Ålhyttas særpreg med synlige konstruksjonsdetaljer og kompakte hytter med store vindusflater er lett gjenkjennelig. Utsagnet “Skiller seg ut ved å passe inn” er helt klart en god beskrivelse.

IMG_4505

Daglig leder Øystein Grøgård viser oss rundt i produksjonslokalene

På begynnelsen av 2000-tallet gjorde bedriften en del større endinger i produksjonsprosessen for å møte en stadig hardere konkurranse, og resultatet er at Ålhytta idag fremstår som en sterk merkevare med en tydelig profil. Som en del av denne prosessen valgte man også å bytte navn fra Ål hyttebygg til Ålhytta. Bedriften har lagt ned betydelig arbeid i å identifisere sin kundegruppe og baserer kommunikasjon og annonsering i media på de resultater man har kommet frem til.  Ålhytta er et nisjeprodukt for kunder med et bevisst forhold til design og utforming, og for å kunne levere et gjennomført produkt har man også en sterk fokus på merkevarebevissthet innad i organisasjonen.

Bedriften har idag 32 ansatte og omsetter for drøye 60 millioner per år. De har intern kompetanse innen både foto, grafisk design, økonomi, byggingeniører, byggmestere og tømrere. Arkitekter leies inn ved behov. Ålhytta er levert til Japan, Island, Danmark og Sverige, men hovedvekten er helt klart i Norge.

 

Vil du vite mer om Ålhytta – gå inn på deres nettsider: www.aalhytta.no