IMG_0323Onsdag 11. mars inviterte Hallingdølen og HallingExpo til åpent bedriftsbesøk for næringslivet i Hallingdølens lokaler på Ål. Etter en grundig omvisning som startet med besøk på desken, og endte opp i kjelleren i tv-produksjons lokalene som er et av Hallingdølens nye storsatsinger.

IMG_0320

Adm.dir. Christian S. Andersen og redaktør Bjarne Tormodsgard i Hallingdølen

Administrerende direktør, Christian S. Andersen og redaktør Bjarne Tormodsgard var vertskap, sammen med tv- ansvarlig Erlend Hagen. En spennende nysatsing hvor man blant annet tar i bruk et virtuelt studio ved hjelp av en grønn vegg som kameraet fokuseres mot. Her er også planen å rigge et tv-studio for overføring av valgsendinger i forbindelse med høstens lokalvalg!

Lunsj ble servert på Thon Hotell Hallingdal, før vi fikk en gjennomgang av den nylig gjennomførte leserundersøkelsen. Opinion AS gjennomførte en måling ved telefonintervju av rundt 900 hallingdøler i januar måned i år, og resultatene av denne har vært omtalt i Hallingdølen tidligere. Ola Gaute Aas Askheim fra Opinion AS fremstilte en lang rekke statistikker som kunne vise fantastiske resultater, og på en måte som gjorde at de fremmøte ikke klarte å å bli «tunge i øynene» tross en time med statistikk. Til det var rett og slett tallene for utrolige!

IMG_0330

Lunsj på Thon Hotell Hallingdal

Tallene viser at Hallingdølen når ut til hele 85% av befolkningen i Hallingdal over 15 år i løpet av en virkårlig dag i løpet av en uke,  og hele 68% sier at Hallingdølen er deres viktigste kilde til lokale nyheter. De eldre leserne holder på papirutgaven, mens den yngre garde i større grad leser Hallingdølen på nettbrett og andre digitale plattformer. Av single og samboende uten barn leser hele 81% Hallingdølen på mobil – en stadig økende plattform for avislesing. Dette bekrefter at Hallingdølens satsing på å nå lesere på flere plattformer har vært riktig.

Samtidig viser faktisk undersøkelsen fra Opinion at Hallingdølen i snitt har en høyere andel papirutgavelesere enn for andre lokalaviser i Norge, noe som kanskje henger sammen med en stor andel meget lojale lesere  blant de eldre.

Undersøkelsen viser også at Hallingdølens lesere er svært godt fornøyde med avisen sin og at de også i stor grad er meget lojale mot lokalavisa. Faktisk har ikke Opinion noensinne opplevd at en avis har kunnet vise til at hele 62% av leserne mener at lokalavisa er helt nødvendig for å holde seg oppdatert om lokalsamfunnet, og dette er en undersøkelse som har vært gjennomført i de fleste av landet aviser siden 2007.

Redaktør Bjarne Tormodsgard ga oss et lite tilbakeblikk på Hallingdølens etablering og historie frem til i dag før han gikk nærmere inn på de utfordringer som bransjen står overfor. Avisene  sliter med reduserte opplag både i Hallingdølen og bransjen generelt. Forslag om å innføre moms på aviser , annonsesvikt, manglende pressestøtte og  stadig høyere distribusjonskostnader for å nevne noen. Hallingdølen mottar i motsetning til det mange tror – ingen pressestøtte!

Tormodsgard stilte så spørsmålet: «Treng me Hallingdølen?».

Svaret har man vel fått i den gjennomførte leserundersøkelsen.  Hallingdølen er en få uavhengige aviser, med sterk lokal forankring gjennom lokalt eierskap. De har mottatt mange priser, blant annet «Årets lokalavis i Europa i 2014», et resultat av dyktige medarbeidere som igjen er med å skape en attraktiv arbeidsplass. Samtidig er de ikke som en helt vanlig bedrift . I tillegg til å skulle drive etter bedriftsøkonomiske prinsipper har avisa også et stort samfunnsansvar. Foruten å skape en arbeidsplass i vekst, skal  avisa drive folkeopplysning og og belyse ulike saker som er viktig for våre lokalsamfunn med et kritisk blikk. Dette skaper ikke alltid positive reaksjoner.

Hallingdølen har vært igjennom tøffe tak de siste årene, men i stedet for å «kaste inn håndkleet», har  lokale eiere hatt fokus på en offensiv satsing gjennom innovasjon, utvikling av nye forretningsområder og nye produkter som skal dekke opp for fallende inntekter på tradisjonelle områder.

Noe av bakgrunnen for alle de priser som avisa har fått har blant annet vært deres evne til å fokusere på folk, enkeltpersonene i historiene fra vår region. Det er folk som skaper historiene, ikke omvendt. Dette er også blitt Hallingdølens signatur, en signatur som tydeligvis leserne setter stor pris på.

Så kan det være at vi ikke alltid liker det vi leser når Hallingdølen setter et kritisk blikk på en sak som angår oss, men da skal vi også ha i bakhodet hva som er avisas primære oppgave.

IMG_0318

Adm.dir. Christian S. Andersen i Hallingdølen

Christian S. Andersen tok fatt på oppgaven som administrerende direktør i oktober 2014, og han har langt erfaring med avis på digitale plattformer blant annet fra Haugesunds Avis der han kom fra. Han han ga oss en grundig gjennomgang av hvorfor Facebook og sosiale medier ikke nødvendigvis er riktig medium for markedsføring og annonsering for bedrifter. Selv om Facebook også kan gi mange muligheter. Nøkkelen er imidlertid å være bevisst, og bruke Facebook på riktig måte, noe som krever inngående kunnskap om hvordan Facebooks algoritmer faktisk fungerer.

Hallingdølen ønsker å fokusere på næringsliv og nyetablerere og har derfor etablert et nytt tilbud til nyetableringer i samarbeid med Hallingdal Etablerersenter. Dette går ut på at nye bedrifter kan få en dedikert grafiker som i samarbeid med bedriften utformer et budskap og en annonse, rådgivning fra en annonsekonsulent og til slutt en gratis annonse i Hallingdølen!

IMG_0327

Erlend Hagen orienterer om Hallingdølens nye video satsing

Erlend Hagen avsluttet den innholdsrike og spennende dagen med en gjennomgang av nye satsningsområder for Hallingdølen. Stikkordene var SmartSet, Mediapartner og App utvikling. Hallingdølen er nå inne i et EU-prosjekt i samarbeid med et spansk firma om utvikling av nettopp virtuelle studioløsninger for mindre tv-bedrifter. Dette er teknologi som de aller største tv-stasjonene som BBC og Al Jazeera benytter i dag, men denne spanske bedriften har fått støtte til et EU-prosjekt som skal nedskalere løsningen til å bli tilgjengelig også for de mindre aktørene.

Hallingdølen skal også gjennom sitt Mediapartner produkt være en kompetanseleverandør for næringslivet i Hallingdal. Hallingdølen har bred kompetanse som næringslivet kan dra nytte av, og dette ønsker de nå selge. Det kan være alt fra sponsorinnhenting, videoproduksjon, grafiske tjenester og andre ting. Det er bare å ta kontakt med Hallingdølen for mer informasjon om hva de kan tilby og pristilbud på disse tjenestene. Ti l slutt fikk vi også se resultat av samarbeidet som Hallingdølen har hatt med Liaptoppen  Skiskytterfestiavl – en app som nå gir all mulig informasjon om arena, løypeprofiler, praktisk informasjon som parkering og arrangementet for øvrig, og ikke minst mulighet til å forhånds kjøpe parkeringsbevis via appen. Planen er å redusere parkeringskaoset når 2000 deltaker ankommer arenaen, ved at man kun viser frem mobilen idet man kjører inn på området ved ankomst.

IMG_0325

Mange fulgte interessert med på “desken” i Hallingdølen

Totalinntrykket fra dette bedriftsbesøk kan i vertfall for min del beskrives som spennende, mangfoldig og ikke minst innovativt og framover lent. Ut fra dette bør det være «liv laga» for lokalavisa vår også i framtida!